Opis
Četiri knjige Edgara Alana Poa u tvrdom povezu.
Edgar Alan Po (1809–1849) ostavio je dubok trag u svetskoj književnosti, ne samo u poeziji i u prozi. Najveći američki pisac, svojim delima postavio je visoke zahteve u književnosti, od kojih su neki nedostižni i danas.
Sabrane priče
Sabrane pesme
Eseji; Eureka; Politije
Povest Artura Gordona Pima, Dnevnik Džulijusa Rodmana
Roman Povest Atrura Gordona Pima prvi put se pojavljuje u potpunom izdanju, u prevodu s engleskog jezika. Objavljen 1838, jedini je završen Poov roman. U njemu je ispričana priča mladog Artura Gordona Pima, koji se ukrcava kao slepi putnik na „Grampus”, brod za lov na kitove. Pim doživljava raznovrsne avanture i nevolje, uključujući i brodolom, pobunu i kanibalizam, pre nego što ga spasi posada broda „Džejn Gaj”.
Dnevnik Džulijusa Rodmana nedovršen je roman koji je Po objavio u šest nastavaka u filadelfijskom časopisu, od januara do juna 1840. Članovi Senata Sjedinjenih Američki Država poverovali su da je ovo istinita priča o prvom prelasku čoveka preko Stenovitih planina Severne Amerike. Ova nenamerna „prevara” američkog Senata govori o Poovoj sposobnosti da svojim izmišljenim delima dâ verodostojnost.
Romansijer Edgar Alan Po, tajanstven, sa svim njegovim zagonetkama, i dalje neprevaziđen u svetskoj književnosti, raskošan, u prevodu na srpski jezik.
Sabrane pesme:
Otkako su Šarl Bodler i Stefan Malarme, polovinom XIX veka, prevodili Poove pesme i priče na francuski jezik, slava američkog pisca u Evropi i u celom svetu neprestano je rasla. I tako je do danas. Možda jedini istinski američki književni genije, istovremeno najnesrečniji američki pesnik, mračni romantičar, i najrazigraniji pripovedač, začetnik nekoliko pripovednih žanrova, u njihovom modernom smislu, u područjima fantastike i detekcije, posle prerane smrti (misteriozne, kao da je iz neke od njegovih priča), priznat kao velikan, Po je za sobom ostavio delo na koje svaka kultura može biti ponosna, i svaka kultura zaslužuje da ga ima u najboljem izdanju.
Poove najčuvenije pesme – „Gavran”, „Anabel Li”, „Julaluma”, „Tamerlan”, „Eldorado”, „Grad u moru” – imale su ogroman uticaj na evropsku poeziju. Ti čuveni stihovi izazvali su oduševljenje vodećih evropskih pisaca još za Poovog života, i zatim svoj uticaj raširili po celom svetu, kao što su egzistencijalne teme „ljudskog stanja“ iz njegovih priča postale značajne za kasnije generacije. Po je pisao poeziju „složenih ritmova i duboke harmonije”, kako je zabeležio Bodler, i bio „prvi američki pesnik koji je od svog stila napravio oruđe”. Ali, Po je napisao još niz pesama koje takođe zaslužuju našu pažnju…
Sabrane priče:
Kad se jednom zakorači u čarobni, maštoviti, opsenarski i sablasni svet Edgara Alana Poa, počinje novo životno putovanje i otvaraju se pred čitaocem prave galaksije i svetovi nepoznatih bića, zvezde najrazličitijih osećanja, kreature i čudovišta izrasla iz teskoba i strahova. Je li to prepoznavanje, koje počinje zajedno sa opiranjem, koje čitalac može da pokaže prema ovom piscu, jer ga on uvodi u svoj svet bez zadrške, bez trunke finoće i prenemaganja? Čitaocu nije lako da oseti prepoznavanje, i da u ogledalu vidi Poov lik, umesto sopstvenog odraza, onda su sasvim razumljivo nesviđanje i odbojnost koju neki osećaju prema stvaralaštvu jednog od najvećih svetskih književnika.
Međutim, ove priče, kao njegove pesme, ostaju iznutra, u nama, utiskuju se u naše misli, u naša tela, sa svojim bolnim i strahotnim pitanjima i vizijama, zauvek. Je li to vrednost književnog dela Edgara Alana Poa? To što prepoznavanje počinje i nastavlja se celog života? Teško je odgovoriti na ovo pitanje a da se pred očima čitaoca ne pojave sve one šume i bilja, koje on potanko opisuje, a koje ima neku zavodljivu moć, kao Bodlerovo Cveće zla, ili kao dvorci iz Engleske, utonuli u duboku maglu, koji žive neki svoj život, nadneti kao bića–čudovišta nad blede, strastvene, smrću i alkoholom opijene junake, koji vole u smrti, koji žele da pate, koji drhte nad svojom patnjom unapred izgubljenih ljubavi. Bledi i strastveni, inteligentni, oni tapaciraju svoje kovčege za slučaj da se iz kataleptičnih stanja ne probude, „nikad više”. Engleski sumorni dvorci su ti koji čitaocu stalno izlaze pred oči, koji su zapravo bića-staništa finih i bolesnih, prenapetih, sušičavih aristokrata, koji čitaju, citiraju, kao u bunilu, starogrčke pisce, francuske racionaliste, delove persijske istorije, savremenike, i postaju jedno s tim memljivim i mračnim odajama i teškim somotnim zavesama, s mrakom. I odista, nema niti jednog prizora američkog pejzaža, sem u bilju, u šumi, već je Engleska postojbina, domovina ta koja stalno iskrsava u pričama. A žene su te koje nas plaše, koje se transformišu iz krhkih devojaka u zle vile, kao Berenisa, koja postaje vampirica, čiji zubi bodro cvokoću, poput samouverenog oglašavanja smrti, ili kao lepa slikarova žene koju, kao u priči „Ovalni poretret”, umetnik, tvoreći njen portret, u zanosu ubija, uništava njen život , rumen s njenih obraza, pretvarajući njenu živu lepotu u umetnost.
U jednom pismu zabeležio je: „Pišući svoje priče jednu po jednu, u dugim razmacima, stalno sam imao na umu celinu knjige, to jest svaka od njih bila je napisana uzimajući u obzir efekat koji će imati kao deo celine. Sa tom namerom, među glavnim namerama mi je bila najveća raznolikost tema, misli i, naročito, tona kojim su ispričane. Kada bi sve moje priče bile objedinjene u jednoj velikoj knjizi i kada bih ih čitao kao da je reč o tuđem delu, najviše bi mi privukla pažnju njihova velika raznolikost i raznovrsnost.”
Eseji:
Ova trodelna knjiga počinje Esejima koje je Edgar Alan Po (1809–1849) pisao za raznovrsne časopise u Baltimoru, Filadelfiji, Njujorku i u drugim američkim gradovima. Među dvanaest eseja, od kojih su neki prvi put prevedeni na srpski jezik, nalazi se i „Filozofija kompozicije”, u kojoj je Po opisao nastanak „Gavrana”, jedne od najboljih pesama svetske književnosti.
Središnji deo knjige zauzima tajanstvena Eureka, na zvana još i kao „Poema u prozi”, nastala pred kraj piščevog života. Ova rasprava je vrhunac Poovih misli o prirodnim naukama koje su se povremeno javljale u njegovim ranijim radovima. Ona je sveobuhvatna kosmogonija koja se može nazvati i teorijom Velikog praska, koju je on, pre svih, izložio daleke 1848. godine.
U knjigu je uvršten i jedini dramski tekst u kome se pisac oprobao, a koji je ostao nedovršen. Politije je naišao na izrazito nepovoljne kritike, najvećim delom zbog piščevog nedovoljnog poznavanja renesansne Italije u koju je radnja smeštena, kao i zbog melodramatičnog zapleta ispričanog arhaičnim, i na momente podsmešljivim, stilom u kome se izgubila sama tragika odabrane teme. Najveća vrednost ove drame je njen pisac – Edgar Alan Po.
Recenzije
Još nema komentara.