Knez Mihailova br. 48 • 011/2625834 • plato.veleprodaja@gmail.com
dugme za pretragu

MOJA KORPA

korpa poručivanje knjiga

Ljubav, etičnost, krivica

Među nama - pričamo o knjigama

"Ako se pažljivo čita, ovaj roman daje odgovore na naše živote upravo onim svojim naizgled sekundarnim tokovima naracije, iz kojih se iščitava praznina, usamljenost i otuđenost čoveka u savremenom svetu, koji je sve što treba uradio u životu a zapravo taj život nije proživeo."

 "Žena na stepenicama" Bernharda Šlinka

 

Nije čest slučaj da publika toliko zavoli nekog nemačkog pisca i ostaje mu odana i posvećena u rasponu dužem od deset godina. Osobenost Šlinkove proze jeste spoj izrazito zanimljive i uzbudljive radnje sa složenim moralnim, etičkim, pravnim preispitivanjima koja se kroz naraciju otvaraju. Po obrazovanju pravnik, profesor na Humbolt univerzitetu ali istovremeno i sudija pokrajinskog suda, Šlink je svoju profesiju preneo u svoja dela. Pitanje moralne odgovornosti generacije sinova prema (nacističkim) zločinima koje su počinili očevi, i koje je Šlink obradio u romanima Čitač i Povratak kući, kao i u ponekim pričama iz zbirke Bekstva od ljubavi, preoblikovalo se u kasnijim njegovim delima u još suptilnije preispitivanje generacijskog raskola i društvene odgovornosti. Tako je centralna tema romana Vikend bila bunt nemačke mlade inteliginecije iz vremena grupe Bader Majnhof, a u zbirci priča Letnje laži Šlink posmatra živote pripadnika nemačke srednje klase, intelektualaca, najčešće na prelazu između mladosti ka srednjem dobu, njihovu usamljenost, neretko odricanje od ljubavi i susprezanje emocija koje kad-tad eskalira praveći lomove u tim inače mirnim životima.

 

U najnovijem romanu, Žena na stepenicama, kao da su sve ove teme sublimisane i na jedan nov način obuhvaćene. Iako ovaj roman pokreće jedna suptilna ljubavna priča, koja se proteže u rasponu od četrdeset godina, u njemu ne izostaje ni tema etičnosti, krivice, pa čak i društvenog bunta. Prvi put, međutim, Šlink uvodi temu estetskog, odnosno temu lepote umetničkog dela. Akt žene koja silazi niz stepenice u ovom romanu istovremeno postaje predmet krivičnog dela i povod zaljubljenosti trojice junaka. Slikar, ostavljeni muž i mladi advokat, zbog ovog akta doći će u iskušenje da se ogreše o zakon sledeći svoje interese ili strasti. Ono što Šlink želi da iskaže pričajući priču o advokatu koji na početku karijere dobija neobičn slučaj da zastupa slikara koji potražuje nazad svoju sliku od kupca i naručioca zbog sumnji da je ovaj namerno kvari i uništava, jeste čudnovatost onog trenutka kada se zbog iznenada probuđenih osećanja i strasti može iskočiti iz svoje profesije, staviti na kocku buduća karijera i sigurnost, odreći moralne odgovornosti, pa čak i počiniti zločin.

 

Odstupajući od šablona klasičnog ljubavnog zapleta, pisac ovde slika jedan odnos koji je na svaki način „montiran“. Advokatova zaljubljenost koja je prouzrokovana lepotom i snagom umetničkog dela, i namerno zavođenje i lažna ljubavna obećanja od strane žene oko čijeg se akta bori nekoliko muškaraca, od ljubavne iluzije i manipulacije na početku romana, preobraziće se u „stvarnu“ ljubav u drugom delu romana, kada oba junaka već prožive svoje živote i iznova se sretnu, tako sazreli i promenjeni. Postojanost prvobitne mladalačke ljubavne strasti kod muškarca i nepostojanost mladalačke strasti za društvenim otporom kod žene (koja je pripadala terorističkoj šezdesetosmaškoj grupi), rezultiraće konačnim duhovnim i telesnim sjedninjenjem na pragu starosti, kao ovaploćenjem te mladalačke varljivosti.

 

 

 

Pogledajte stranicu o knjizi i poručite knjigu!